צ'ק ליסט לפני העברת אתר קיים או בניית אתר חדש

החלטתם להתחדש באתר חדש? מזל טוב! (הגיע הזמן באמת…)
אבל, איך תדאגו לשמור על מיקומי האתר שלכם בגוגל גם באתר החדש?

אל דאגה, בשביל זה אנחנו כאן.

את רוב הפעולות הכתובות בפוסט זה תוכלו לבצע באמצעות הכלים של גוגל או כלים משלימים. אם אתם לא רוצים לעשות זאת בעצמכם (וזה בהחלט יכול לקחת כמה שעות טובות), תמיד תוכלו לפנות לבעלי לאנשי קידום אתרים אורגני.

אז מהן הפעולות?

1. חסימה של סביבת הפיתוח

למרות שאפשר לפתח אתר על מחשב מקומי ללא דומיין, יש עדיין לא מעט שמעדיפים לערוך את האתר כשהוא כבר נמצא על השרת על מנת לבדוק איך הוא פועל "על רטוב". הבעיה היא שברגע שעושים זאת, האתר גלוי לגוגל והוא עשוי להגיע לאינדקס של גוגל אפילו אם לא קישרנו אליו משום מקום.
באופן זה, אנחנו מסתכנים בכך שייווצר לנו תוכן כפול ובאינדוקס של תוכן לא רלוונטי (לורם איפסום למשל).

יש דרך פשוטה מאוד להתגבר על כך: כל מה שצריך לעשות זה ליצור קובץ בשם robots.txt  בספריה הראשית של האתר אשר אומר לגוגל לא לסרוק אותו. תכולת הקובץ תהיה:

 

User-agent: *
Disallow: /

אז לאחר שבסעיף הקודם חסמנו את האתר לסריקה, כעת, לאחר שהוא מוכן נהיה חייבים לערוך את קובץ ה-robots  שלנו ולאפשר סריקה.

 

2. פתיחת האתר לאחר העלאתו לאוויר

על מנת לאפשר סריקה נכניס את הערכים הבאים לקובץ:

User-agent: *
Disallow: /

דוגמה לקבצים שונים ניתן לראות במדריך של גוגל.

הודעה לגוגל על החלפת כתובת (בעת מעבר לדומיין חדש)

ב-Search Console (שניגע בו גם בהמשך) ניתן להודיע לגוגל על החלפת כתובת כאשר שתי הגרסאות צריכות להיות מאומתות בו זמנית (לכן אל תמחקו בינתיים את האתר הישן לחלוטין).
לאחר אימות הגסראות, היכנסו לאתר המקורי, לחצו על סמל גלגל השיניים ובחרו בשינוי כתובת. שימו לב שהכלי הזה לא מיועד להגדרת העדפה של כתובת (עם WWW או HTTPS / http ).

אבטחת האתר

גוגל דוחפת באופן אגרסיבי את אתרי האינטרנט לעבור לפרוטוקול HTTPS ולכן נותנת בונוס מסוים בדירוגים לאתרים מאובטחים. דפדפן כרום גם מציג לעיתים התראה כאשר הגולשים לא נמצאים באתר מאובטח וכאשר ממלאים טפסים בעמודים לא מאובטחים.
לכן, בין אם באתר הישן שלכם הייתה תעודת אבטחה או אתם בונים אתר חדש דאגו להעביר אותו לSSL.

איך מחזירים את הדירוגים בגוגל לאחר העברת אתר?

מבחינת גוגל, ברגע שעברתם לדומיין חדש האתר נחשב ללוח חלק ("טאבולה ראסה") מבחינת הדירוגים שלו. גם אם בניתם אתר חדש על דומיין קיים, אתם צריכים לכוון את גוגל לדפים המתאימים על פי הדפים הישנים (למרות שהתוכן והמבנה לא יהיו זהים ב-100%).
במקרה הזה יש לנו שתי אפשרויות להחזיר את הדירוגים של האתר הישן (או לפחות את חלקם):

1.לבצע הפניות מסוג 301 – הפניה שלמעשה אומרת לגוגל שהעמוד עבר באופן קבוע לכתובת חדשה. שימו לב שמדובר על בסיס עמוד לעמוד, לא רק האתר הראשי או עמוד הבית.

2.שינוי הקישורים החיצוניים כך שיפנו לכתובת החדשה.

בעבר הדרך הראשונה נחשבה לפחות אפקטיבית מכיוון שהעברת הכוח לא הייתה מלאה, אך כיום כל הסימנים (כולל מקורות רשמיים של גוגל )מראים שאין הרבה הבדל בין שתי השיטות ולא תמיד המאמץ יהיה כדאי.

במקרים בהם האתר מכיל כמויות גדולות מאוד של עמודים ולא ניתן לבצע הפניות 301 לכולם, עלינו לזהות את העמודים החזקים ביותר:

פקודת site

פקודת Site ואחריה שם הדומיין מראה לנו מהם העמודים הכי רלוונטיים באתר מבחינת גוגל.
כך נוכל לראות את העמודים המרכזיים בעיני גוגל.

פקודת site

 

זיהוי עמודים חשובים על פי קישורים חיצוניים

אחת היכולות היותר חביבות של כלי הניהול לאתרים של גוגל (Search Console) הוא לראות מהם העמודים הכי מקושרים לאתר מאתרים חיצונים. חשוב לשים לב שהכלי של גוגל סופר את כל העמודים מאותו האתר ביחד, כך שאם קיים קישור מכל עמודי האתר לעמוד מסוים מאתר אחר (קישור רוחבי), כמות הקישורים שמפנים אליו עשויה להיות גדולה מאוד, מה שלא מעיד בהכרח על החשיבות שלהם.
ניתן לבדוק גם בכלים חיצוניים כמו ahrefs.

 

ahref

 

תנועה אורגנית

אתר חי על הגולשים שלו.
במקרה שלנו, כאשר מדובר בתנועה אורגנית אנו כמובן רוצים לבדוק מהם העמודים שמשכו את כמות הגולשים הרבה ביותר לאתר.

ההוראות כאן הן לגרסה העברית והגרסה האנגלית, כאשר פאנל הניווט הצדדי בעברית נמצא בצד ימין ובאנגלית בצד שמאל:

  1. היכנסו לאתר הרלוונטי (אם יש לכם כמה אתרים)

2. לחצו על Acquisition (צירוף משתמשים) בפאנל.

3. בתפריט שנפתח לחצו על all traffic (כלל התנועה)

4. בתפריט הבא שנפתח לחצו על channels (ערוצים)

5. בפאנל הראשי לחצו על Landing Page (דף נחיתה) שמופיע בקטן מתחת לגרף

כעת תופיע לכם רשימת העמודים עם הכי הרבה כניסות לאתר. Analytics מבדיל בין משתמשים חדשים לבין משתמשים חוזרים ובין משתמשים שביקרו באתר כמה פעמיים באותו רצף גלישה, כך שמספר הפעילויות הכולל (Sessions) תמיד יהיה הגדול ביותר.

אם הכתובת של העמודים לא אומרת לכם הרבה, תמיד תוכלו ללחוץ על החץ ליד הכתובת של כל עמוד על מנת לראות אותו.

קיים גם כלי נוסף בשם SEMRush. בניגוד ל-Analytics, הוא מסתמך ישירות על האינדקס של גוגל ויכול למצוא את המילים שמביאות הכי הרבה תנועה לאתר ואת העמודים אליהם הן מובילות. החיסרון של הכלי הוא שעל מנת לראות את כל הנתונים חייבים לעבור למנוי בתשלום. כמו כן, לפעמיים הוא מזהה מילות מפתח לא ממש חשובות או רלוונטיות אלינו.

semrush

 

קישורים פנימיים

למרות שקישורים פנימיים לא מכניסים "כח" מבחוץ, הם עוזרים לגוגל להבין מהו המבנה של האתר ואיזה עמוד הוא הנכון ביותר עבור כל ביטוי. מעבר לכך, הם משאירים את הגולשים בתוך האתר ולכן מגדילים את זמן השהייה בו ומונעים מהגולשים לנטוש אותו.

אם לא שיניתם את שמות העמודים ומדובר בקישורים יחסים (בלי כתובת הדומיין), אתם לא צריכים לעשות כלום. אם יש תבנית קיימת  (כמו במקרה של ההפניות הגורפות), אתם יכולים להחליף את החלק שדורש החלפה בתוך מסד הנתונים בעזרת המתכנת.

לעומת זאת, אם שיניתם את מבנה האתר ובמיוחד אם התוכן של העמודים שונה, עדיף לכם להתחיל הכול מאפס, להסיר את כל הקישורים הישנים (שוב, בעזרת המתכנת) וליצור את הקישורים החשובים מחדש. אם יישארו יותר מדי קישורים שבורים, הדבר עשוי יהיה לתסכל את הגולשים.

ביצועים והתאמה למובייל

יותר מחצי מהגולשים יגשו אל האתר שלכם מהמכשיר הנייד, עצרו רגע וקראו את המשפט הזה שוב.
עכשיו, ברור לנו מדוע גוגל מייחסת חשיבות רבה לחווית הגלישה מהמובייל.

על מנת לבדוק האם האתר שלנו מותאם למובייל, נוכל להשתמש בכלי של גוגל:

ביצועים והתאמה למובייל

דאגו תמיד לבצע אופטימיזציה לקוד ולתמונות ומראש וודאו שחברת בניית האתרים שלכם מבינה עניין ויודעת מה אתם דורשים ממנה.